Mielenilmaukset 2018

JHL mukana poliittisessa mielenilmauksessa pe 2.2. klo 11–13

#Äänityöttömälle-mielenilmaus

JHL mukana poliittisessa mielenilmauksessa Helsingin Senaatintorilla pe 2.2. klo 11–13

JHL osallistuu yhdessä muiden SAK:n liittojen kanssa mielenilmaukseen, jolla vastustetaan hallituksen aktiivimallia. JHL kutsuu liiton jäsenet mukaan mielenilmaukseen.

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL kannustaa jäseniään osallistumaan 2. helmikuuta Helsingin Senaatintorilla järjestettävään mielenilmaukseen, jolla vastustetaan aktiivimallia. Mielenilmaus alkaa kello 11 ja päättyy kello 13, tapahtuman järjestävät SAK:laiset liitot.

JHL haluaa olla mukana tässä poliittisessa mielenilmauksessa, koska SAK ja JHL sen mukana vaatii, että hallitus peruu vuoden alusta voimaan tulleen aktiivimallin, joka leikkaa työttömyysturvaa ja kohtelee työttömiä epäoikeudenmukaisesti. Mielenilmauksella vastustetaan myös hallituksen kaavailemaa aktiivimalli kakkosta, joka toteutuessaan toisi työttömille uusia turvaa leikkaavia karensseja.

JHL on tehnyt liittotasolla päätöksen poliittisesta mielenilmauksesta. Mielenilmaus on laillinen ja sinulla on oikeus osallistua siihen.

Miten voit osallistua

Kaikki JHL:n työsuhteiset jäsenet voivat osallistua perjantaina 2.2.2018 kello 11.00–13.00 järjestettävään mielenilmaukseen poistumalla työpaikaltaan, vaikka he eivät osallistuisikaan Senaatintorin tilaisuuteen. Ilmoita lähdöstäsi työnantajalle hyvissä ajoin.  Mielenilmaisuun lähtiessä on huolehdittava normaaleista työn lopettamistöistä. Töistä poissaoloon lasketaan myös matka-aika mielenilmaisuun ja sieltä takaisin töihin. Työnantajalla ei ole palkanmaksuvelvollisuutta mielenilmauksen ajalta. Työnantajasi ei voi estää sinua osallistumasta eikä rangaista osallistumisen perusteella.

Varmista esimieheltäsi/ työnantajaltasi, onko työsi hätätyön alaista työtä. Mikäli on, et lähde työpaikaltasi. Virkasuhteinen ei voi osallistua työajalla poliittiseen mielenilmaisuun.

JHL on ilmoittanut osallistumisesta myös työnantajaliitoille ja valtakunnansovittelijalle. Näin siitä huolimatta, että siihen ei lakien tai sopimusten mukaan ole mitään velvollisuutta. Toimimalla näin haluttiin ”tuplavarmistaa” jäsenten oikeus osallistua mielenosoitukseen, niin että kenenkään ei tarvitse pelätä seuraamuksia.

Mielenilmaus on laillinen ja sinulla on oikeus osallistua.

SAK on esittänyt aktiivimallien vaihtoehdoksi kannustavaa työllistymismallia. SAK:n mallissa työttömille määrättävät karenssit ovat nykyistä selvästi lievempiä. Malli kannustaa työtöntä, mutta ei jätä häntä yksin. Pelottelun sijaan työtön saa tukea ja henkilökohtaista palvelua.

On tärkeää korostaa, että mahdollisten ulosmarssien syy on poliittinen. Ne eivät kohdistu esimerkiksi voimassaolevaan työehtosopimukseen, vaan maan hallituksen tekemiin kohtuuttomiin esityksiin. Jokainen päättää itse omasta osallistumisestaan poliittiseen mielenilmaisuun.  Töihin jäävälle ei näin ollen koidu seuraamuksia liiton päätöksestä.

Mikä ihmeen aktiivimalli?

Aktiivimalli tuli voimaan vuoden 2018 alussa. Mallin perusteella työttömyysturvaa voidaan leikata 4,65 prosenttia, jos työtön ei ole ollut riittävästi töissä, ansainnut tiettyä rahamäärää yrittäjänä tai osallistunut työllisyyttä edistäviin toimiin. Lisätietoa saat esimerkiksi TE-toimiston ja JHL:n työttömyyskassan sivuilta.

JHL vastustaa mallia ja pitää sitä työttömien kyykyttämisenä.

2. helmikuuta kello 11 Helsingin Senaatintorilla järjestetään mielenilmaus,

käy lukemassa miksi protestoimme!

Pohjanmaalta ilmainen kuljetus; lähdössä 2 bussia!

Auto 1 Kokkola

Klo 02.35 Kokkolan Matkahuolto ‒ klo 03.15 Pietarsaaren Matkahuolto ‒ klo 03.35 Uudenkarlepyyn tori ‒ klo 04.10 Härmän Portti ‒ klo 04.20 Ylihärmä valtatie 19, Härmän kuntokeskus ‒ klo 04.45 Lapuan Shell (Vasunmäentie) ‒ klo 05.15 Seinäjoen matkakeskus ‒ klo 05.45 Jalasjärven ABC

Auto 2 Vaasa

Klo 04.15 Vaasan Matkahuolto ‒ klo 04.40 Laihian Matkahuolto ‒ klo 05.10 Koskenkorvan Shell ‒ klo 05.25 Kurikan ST1 / Rolls ‒ klo 05.45 Jalasjärven ABC ‒ klo 06.30 Parkanon Shell